Sök:

Sökresultat:

36 Uppsatser om Hackman - Sida 1 av 3

Alternativa förpackningsmaterial och konstruktioner för »Hackman tools«-serien

Choosing a new plastic material for a container includes several different steps. In this case,the Finnish company Hackman needed a new type of packaging material for theircutlery- and kitchentool series »Hackman tools«. The project was carried out in cooperationwith the design agency Ytterborn & Fuentes, which has Hackman as a client.Several different demands were put on the material in order to fulfill as many of the clientswishes as possible. The most urgent problem with the existing container was the difficultysfor the customer to clearly see the contents in the container. Because of this problemthe customer tried to open the container in the shop.

Arbetstillfredsställelse och arbetsmotivation bland konsultchefer på bemanningsföretag

Syftet med detta examensarbete var att undersöka arbetstillfredsställelse och arbetsmotivation bland konsultchefer på bemanningsföretag. Genom intervjuer samt skattningsfrågor söktes svar på frågorna: Vad karaktäriserar konsultchefens arbetsuppgifter? Vilka faktorer påverkar konsultchefernas arbetstillfredsställelse? Vilka faktorer påverkar konsultchefernas arbetsmotivation? Hur påverkas konsultchefernas arbetsmotivation och arbetstillfredsställelse av de mål som finns uppsatta för deras arbete? Studiens teoretiska bakgrund utgörs av Hackman och Oldhams Job Characteristic Model (1980), Herzbergs tvåfaktorteori (1993) samt målsättningsteorin (1998). Resultaten visar att en klar majoritet av konsultcheferna upplevde meningsfullhet i arbetet, personligt ansvar för arbetsresultatet samt hade kunskap om arbetsresultatet och den egna insatsen. Detta är enligt Hackman och Oldham (1980) tre huvudförutsättningar för att uppnå hög arbetstillfredsställelse och arbetsmotivation.

Så kan arbetsegenskaper påverka de anställdas arbetstillfredsställelse inom en svensk matgrossist

It exists today a widespread interest for employee satisfaction, much effort are used in companies to achieve job satisfaction within their employees. One theory that has received a great deal of publicity is Hackman & Oldhams Job characteristics model which addresses the question of how companies can provide job satisfaction through organizational change. The foundation of the theory is that five core job characteristics are responsible for creating job satisfaction. The purpose of this paper is to study these characteristics through the employees and their boss and to determine how they believe these characteristics to affect employee satisfaction. The paper focuses on a company located in a branch widely known for low employee satisfaction.

En kvalitativ studie om vad som motiverar säljare inom detaljhandeln i södra Italien

 Personalen i serviceföretag har ett lågt beslutsfattande och är även de som arbetar närmast kunden. De har ofta en huvudsaklig uppgift, försäljning. Det är många gånger säljarna som avgör om kunden blir en återkommande kund eller inte, baserat på bemötandet och servicen som ges. Det bör ligga i företagets intresse att ha en motiverad personal, som tar väl hand om kunden. Det finns många teorier gällande detta ämne, denna uppsats fokuserar på Hackman och Oldhams arbetskaraktärsmodell.

Kön och ålders betydelse beträffande arbetstillfredsställelse utifrån JCM

Studien avser att undersöka om det finns någon skillnad mellan män och kvinnors arbetstillfredsställelse definierat som aspekter av arbetssituationen enligt Hackman och Oldhams (1976, 1980 i Arnold et al., 1998) Job Characteristics Model, och om det finns några skillnader i ålder vad gäller arbetstillfredsställelse utifrån JCM. Det var en explorativ undersökning eftersom mycket av tidigare forskning har fått varierande resultat, och vi ville se vad vi skulle få för resultat. Metoden som har använts är kvantitativ och syftet har undersökts med hjälp av en enkät. Som teoretisk bakgrund användes Hackman & Oldhams ?Job Characteristics Model? (JCM) (1976, 1980) och den användes även vid utformningen av enkäten.

Kön och ålders betydelse beträffande arbetstillfredsställelse utifrån JCM

Studien avser att undersöka om det finns någon skillnad mellan män och kvinnors arbetstillfredsställelse definierat som aspekter av arbetssituationen enligt Hackman och Oldhams (1976, 1980 i Arnold et al., 1998) Job Characteristics Model, och om det finns några skillnader i ålder vad gäller arbetstillfredsställelse utifrån JCM. Det var en explorativ undersökning eftersom mycket av tidigare forskning har fått varierande resultat, och vi ville se vad vi skulle få för resultat. Metoden som har använts är kvantitativ och syftet har undersökts med hjälp av en enkät. Som teoretisk bakgrund användes Hackman & Oldhams ?Job Characteristics Model? (JCM) (1976, 1980) och den användes även vid utformningen av enkäten.

Arbetstillfredsställelse och motivation hos förskollärare : grunden för ett kvalitativt arbete

Syftet med studien är att få en förståelse hur förskollärare motiveras till sitt arbete. Vilka faktorer ökar respektive minskar motivation på arbetsplatsen, samt vilken betydelse har arbetets utformande för motivation och arbetstillfredsställelse? Studien utgår ifrån Herzberg (1993) tvåfaktors teori kring motivation samt Hackman och Oldmans The Job Characteristics Model (Robbins & Judge, 2007) som förklarar att arbetets upplägg kan ses som grund för hur motiverad personal är. Studien har genomförts med en kvalitativ ansats utifrån semistrukturerade intervjuer. Sex stycken förskollärare har intervjuats kring upplevelsen huruvida arbetstillfredsställelse och motivation infinner sig.

Meningsfullt arbete: arbetsmotivation bland anställda i ett rehabiliteringsföretag

Syftet med detta examensarbete är att att undersöka hur de anställda på ett rehabiliteringsföretag upplever sin arbetssituation: vad som motiverar dem och vad som kan införas i verksamheten för att berika arbetet. Undersökningen utgick från Hackman och Oldhams teori (1980) om arbetsberikning, närmare bestämt arbetskaraktäristika modellen. Undersökningsproceduren bestod av tre steg: en arbetsanalys, fem intervjuer samt en enkät baserad på resultaten av de två första stegen. Resultaten visar att den arbetsutformning som finns på rehabiliteringsföretaget främjar arbetsmotivation, men även att det finns faktorer som kan förbättras. Dessa är att tydliggöra arbetsprocessen och att hitta bättre verktyg för att ge de anställda feedback..

Effektivitet i team : omsorgsgrupper jämförda med andra svenska arbetsgrupper från en större population

The aim of the study was to look at the differences in groups in Karlskrona Kommun in comparison to a larger population of work-groups in Sweden. The instrument used was the Team Diagnostic Survey developed by Ruth Wageman, J. Richard Hackman and Erin Lehman (2005) in order to diagnose the strengths and weaknesses in work-groups, as well as explore the group?s behaviours and effectiveness. The results show that there was a significant difference between the Karlskrona Kommun groups and the larger population of Swedish groups in the following areas: stable, clarity, challenge, diversity, whole task, resources and availability..

Effektivitet i team: omsorgsgrupper jämförda med andra svenska arbetsgrupper från en större population

The aim of the study was to look at the differences in groups in Karlskrona Kommun in comparison to a larger population of work-groups in Sweden. The instrument used was the Team Diagnostic Survey developed by Ruth Wageman, J. Richard Hackman and Erin Lehman (2005) in order to diagnose the strengths and weaknesses in work-groups, as well as explore the group?s behaviours and effectiveness. The results show that there was a significant difference between the Karlskrona Kommun groups and the larger population of Swedish groups in the following areas: stable, clarity, challenge, diversity, whole task, resources and availability..

Att styra för att skapa motivation i en lärande situation: en fallstudie på kursen Ekonomistyrning

Motivation är ett begrepp som vi alla någon gång har kommit i kontakt med. Motivation behöver finnas för att en person ska vilja utföra en handling. Att som student ha motivation är viktigt för att kunna prestera bra. I den här uppsatsen definierar vi motivation som lusten att studera. Brist på motivation är det största hindret för inlärning i skolan.

Arbetstillfredsställelse - är motivation viktigare än organisationskultur

Med Hackman och Oldhams (1976) teori om grunderna för att känna arbetstillfredsställelse undersöks här om motivation, organisationskultur och personlighet kan ha något förklaringssamband. Motivationshygienteorin som är framtagen av Herzberg (Herzberg, Mausner & Snyderman, 1959) används för att undersöka motivation. För personlighet används den välkända och väl validerade femfaktormodellen som McCrae och Costa har gjort sig kända för. Organisationskultur mäts utifrån Scheins (1990) definition av organisationskultur. Utifrån dessa teorier utformades en enkät som var mätinstrumentet.

Effektiva team : Hur skiljer sig industrigrupper från andra typer av arbetsgrupper från en större population?

Studiens syfte var att undersöka hur grupper inom en industri skiljer sig från andra typer av arbetsgrupper från en större population. I den här studien användes Team Diagnostic Survey (TDS). TDS instrumentet används för att mäta faktorer som anses vara avgörande för gruppens effektivitet enligt en modell av Hackman (2002). Den statistiska bearbetningen visade på 12 signifikanta skillnader. Skillnader visade sig inom följande områden: compelling direction, enabling direction, supportive organizational context och available coaching.

Effektiva team: Hur skiljer sig industrigrupper från andra typer av arbetsgrupper från en större population?

Studiens syfte var att undersöka hur grupper inom en industri skiljer sig från andra typer av arbetsgrupper från en större population. I den här studien användes Team Diagnostic Survey (TDS). TDS instrumentet används för att mäta faktorer som anses vara avgörande för gruppens effektivitet enligt en modell av Hackman (2002). Den statistiska bearbetningen visade på 12 signifikanta skillnader. Skillnader visade sig inom följande områden: compelling direction, enabling direction, supportive organizational context och available coaching.

Arbetstillfredsställelse bland undersköterskor inom äldreomsorgen

Syftet med denna studie var att beskriva undersköterskors upplevelser av arbetstillfredsställelse i sin arbetsmiljö inom Luleå kommun. Genom ett intervjuförfarande inklusive en skattningsskala söktes svar på frågorna: Vilka faktorer i arbetet gör att anställda trivs? Vilka faktorer i arbetet gör att anställda inte trivs? Vilka egenskaper kännetecknar arbetet? Tidigare forskning visar att det finns flera faktorer som påverkar upplevelsen av arbetstillfredsställelse. Studiens teoretiska bakgrund utgörs av Herzbergs tvåfaktorteori och Hackman och Oldham job characteristic model. Resultaten visade att anställda trivdes med kontakten med vårdtagare och arbetskamrater men inte med arbetstider och lönen.

1 Nästa sida ->